Gezonde tussendoortjes!

2

 

Tijdens de Sugar Challenge waar we deze week mee bezig zijn is het natuurlijk verboden om je kinderen snoep te geven, maar wat geef je ze dan tussendoor? Ik grijp uit gemak vaak naar een appel of banaan, maar merk dat mijn kinderen dat af en toe wel zat zijn. Daarom ben ik op zoek gegaan naar andere tussendoortjes. Hieronder staan mijn 8 favoriete gezonde tussendoortjes die ik zelf vaak aan mijn kinderen geef. 

 

Popcorn:

popcorn

Wie houdt er nou niet van popcorn? Popcorn is een heerlijk tussendoortje en kan helemaal zonder suiker, mits je het natuurlijk zelf maakt. Zelf popcorn maken is hartstikke makkelijk en zo gepiept!

 

Rauwkost:

rauwkost

Pak wat leuke bakjes en doe daar snoeptomaatjes en worteltjes in. Snij je paprika en komkommer in leuke reepjes en maak er een lekkere yoghurtdip bij. Wedden dat je kids het hartstikke leuk vinden om hun groenten lekker te dippen en op te eten. Ik zet zelf altijd schaaltjes met groente neer wanneer ik aan het koken ben. De kids kunnen dan alvast wat gezonds eten terwijl ik in alle rust kan koken.

 

Rijstwafeltaartjes:

rijstwafel

Ik heb zelf bijna altijd rijstwafels in huis. De mais variant vinden mijn kinderen ook erg lekker. Wanneer ik op pad ga neem ik er altijd een paar mee en als we thuis zijn beleggen we ze vaak met lekkere dingen zoals kaas, hummus, avocado of pindakaas. Je kunt ook, zoals hierboven op de foto, een heerlijk rijstwafel taartje maken met pindakaas, frambozen en bessen.

 

Bananenchips:

bananenchips

Bananenchips is hartstikke lekker en kan je makkelijk zelf maken. De bananenchips in de winkel bevat vaak veel suiker, maar als je hem zelf maakt kan je zelf beslissen of en hoeveel suiker je erbij doet. Hier kan je mijn recept vinden voor bananenchips.

 

Gedroogde vruchten:

gedroogd fruit

In gedroogde vruchten zitten natuurlijk wel suikers, maar dit zijn wel fruitsuikers. Mijn kinderen en ikzelf zijn dol op dadels, maar denk ook eens aan gedroogde abrikozen, ananas, cranberry’s en mango. Doosjes rozijnen stop ik ook vaak in mijn tas voor onderweg, hartstikke handig. Kennen jullie trouwens de mango/groente rolletjes van Bear al? Ze zijn te koop bij de Albert Heyn en hier zitten ook geen toegevoegde suikers of andere onzin in.

Olijven:

olijven

Wanneer je aan kinderen denkt, dan denk je niet vanzelfsprekend aan olijven als tussendoortje. Toch zijn er best veel kinderen die olijven heerlijk vinden. Ikzelf ben dol op olijven en Naut (2 jr) kan er ook echt van smullen, helaas moet Tijn er niks van hebben. Olijven zijn trouwens een bron van goede vetten.

 

Fruitvariaties:

fruit

Fruit is natuurlijk een inkoppertje, maar mijn kinderen zijn er dol op. Vooral de blauwe bessen zijn hier thuis favoriet. Probeer ook eens te variëren met fruit en dan bedoel ik niet alleen wat voor soort fruit je ze geeft, maar ook hoe je het presenteert. Mijn oudste wil soms geen banaan, maar als ik een fruitbakje voor hem maak, eet hij het allemaal op (ook de banaan). Snij je fruit eens op een leuke manier en prik het op een satéprikker. Fruit uitsteken met een koekjesvorm is ook natuurlijk helemaal leuk en dit kunnen de kinderen ook zelf doen.

 

Havermoutkoekjes:

havermout koekjes

Zelf havermoutkoekjes maken is hartstikke makkelijk en leuk om samen met de kids te doen. Met dit recept heb je binnen een half uur heerlijke gezonde havermoutkoekjes op tafel staan. Mijn recept voor havermoutkoekjes vind je hier!

Eet smakelijk!

handtekening Sanne

 

Share.

About Author

Avatar

Sanne Post woont in Delft met Gijs, de liefde van haar leven. Samen hebben ze drie kleine schatjes. Tijn, Naut en Feline.

2 reacties

    • Mama Challenge

      Hoi Lie, Ik gebruik altijd de Biologische kokosolie van de Albert Heyn. Voor 1 liter betaal je dan 6,99. Ik vind die heel prettig en het is een grote pot, maar ik denk dat een ander soort kokosolie ook prima is hoor. Heel veel succes!

Leave A Reply